۸ آبان ۱۳۹۲

هی من میگم ملت دارن خل می شن شما بگو نع

دانشگاهی در شهرستان سه جعبه سیب به من هدیه داده است. هرچقدر سعی میکنم نمیتوانم دلالت های ضمنی این هدیه را درک نمیکنم  و
همچنین نمی توانم فیلمنامه ای طراحی کنم که در پایان آن روسا به این نتیجه برسند که:
 سه جعبه سیب به استادها بدهیم
.
.


۱۲ نظر:

سارا گفت...

یکی از روسای دانشگاه باغ میوه داشته

ناشناس گفت...

میخواستن استادا رو سوپرایز کنن و بهشون هدیه بدن ، پول نداشتن، دانشگاه کلی درخت سیب داشته، گفتن سیب هارو مجانی بچینیم بدیم به استادا

الا گفت...

اگر دانشگاه غذاخوری داره شاید این جعبه ها مال سهمیه دولتی بوده .
(ارادتمند جانی دالر).

احسان گفت...


شایدم کسی که فرستاده یکی بوده مثل حسن کچل که کلی سیب رو دستش مونده بود و خواسته از دستشون خلاص بشه

کیوان گفت...

گیسو جان، شانس آوردید در شهرستان گرمسار تدریس نمی‌کنید، در اینصورت بجای ۳ جعبه سیب، یک وانت خربزه گرمسار تقدیم میشد.

ناشناس گفت...

من که کاملاً قبول دارم ملت دارن خل می شن، این هم یه نمونه اش: "هرچقدر سعی میکنم نمیتوانم دلالت های ضمنی این هدیه را درک نمیکنم". ظاهراً همه دوستان معنی این جمله را درک کرده اند، فقط من هستم که هر چقدر سعی می کنم معنی این جمله رو درک نمی کنم. یا من خل شدم یا.... یا من ملانقطی هستم و دیگران ملا لغتی نیستند و یا... بی خیال خل بودن مردم و فیلم نامه و ... مربای سیب، پای سیب، سرکه ی سیب رو بچسب.

ناشناس گفت...

راستش از نظر من این نتیجه گیری از شما بعید بود... شما که اهل خلاقیت و بداهه و طبیعی بودن و (شاید) مدعی متفاوت بودن هستین احتمالا باید جور دیگه بودن بقیه رو هم درک کنین... درسته که سیب هدیه دادن دانشگاه به اساتیدش غیر عادیه، اما واقعا چه اشکالی توی این مسئله هست؟ یعنی سیب ارزش هدیه بودن رو نداره؟ اون هم سه تا جعبه؟

الا گفت...

به ناشناس عزیز:
باور کنید نمیخواستم وارد چنین مقوله ای بشوم فقط یک توضیح کوتاه:
ما هم کم و بیش متون ادبی خوانده ایم و به اندازه کافی حساسیتهایی داریم.
اما حساسیت ها را در جهت یک متن ادبی به کار میبریم.انتظار من از یک وبلاگ که بیشتر وقایع شخصی را مینویسد زیاد در حد بالایی نیست. برای یک متن کاملا صحیح هر وبلاگ نویس باید یک ویراستار استخدام کند.
جمله دلالت های ضمنی اشتباه است.
دلالت خودش جمع است.
بهتر بود دلیل یا دلایل بکار میرفت.
در این صورت جمله معنی داشت. دلیل ضمنی معنی اش میشود: یک دلیل اصلی برای انجام دهنده وجود داشته و احتمال یک دلیل ضمنی در این قضیه وجود دارد.و شاید گیسو به دنبال این دلیل ضمنی است.

Gistela گفت...

ممنون الا
اما حقیقت این است که دلالت ضمنیConnotation امری است درمقابل دلالت صریحDenotation که درعلم نشانه شناسی Semiotics/Semiology استفاده میشود
دلالت تصریحی به نوعی رابطه نشانه‌ای اشاره دارد که مستقیمآ میان یک دال و یک مدلول برقرار می‌شود. به‌طور مثال در یک کتاب علمی واژه "درخت" مرکب است از دالِ که بر مدلولِ روشنِ مفهومِ "درخت" اشاره می‌کند اما در دلالت ضمنی، ساخت نشانه‌ای پیچیده‌تر می‌شود و طی آن یک نشانه که خود حاوی یک دال و یک مدلول است، همچون یک دال برای مدلولی دیگر عمل می‌کند و خلاصه داستان خیلی پیچیده میشود

الا گفت...

گیسو جون
مرسی از توضیح ات. خودم بعدا توی آشپزخانه که ظرف میشستم شک کردم به چیزی که گفتم.
بنا بر توضیح تو دلالت ضمنی صحیح است.
جعبه سیب از طرف اهدا کننده دلالت صریح است بعنوان هدیه.
اما دریافت کننده جعبه سیب به دنبال دلالت ضمنی است.
اما راستش باید بروم بیشتر در مورد این مقوله بخوانم برایم جذاب بود. مرسی.

ناشناس گفت...

به خانوم الا. همون‌جور که راه‌های رسیدن به خدا به تعداد آدم‌هاست؛ حساسیت‌ها هم به تعداد آدم‌ها متفاوت هست. همین که خانوم گیسو وقت می‌ذاره و تندتند یه چیزی می‌نویسه و ما رو سرگرم می‌کنه؛ گاهی می‌خندونه و گاهی می‌گریونه، کافیه.

البته اشکال من فقط در نفهمیدن "دلالت‌های ضمنی" نبود (که با توضیحات خانوم گیسو بیشتر نفهمیدم)، بلکه اشکال من در دستور زبان فارسی‌ای است که من یاد گرفته‌ام. "...سعی می‌کنم نمی‌تونم ...درک نمی‌کنم" در دستور زبان فارسی من بی معنی است. یا باید به شکل "...سعی می‌کنم، نمی‌تونم .... درک کنم" باشه؛ یا "...سعی می‌کنم ... درک نمی‌کنم". اشکال سر دستور زبانی فارسی است که من یاد گرفته‌ام و ملانقطی هستم.

تشکر از خانوم گیسو که وقت می‌ذارند و مطلب می‌نویسند.

ناشناس گفت...

اگر بر من نبودش هیچ میلی چرا ظرف مرا بشکست لیلی!!؟

اينستاگرام gisoshirazi

مدتها بود اينجا نيامده بودم فقط خواستم بگم زنده و سالم هستم و هر روز در اينستاگرام مي نويسم تشريف بياوريد اون ور منم تلاش مي كنم كه ...