۷ مرداد ۱۳۸۸

هرودت 1336 ص 178-9

نطق هئوتانه یا اوتانس در جلسه مشو ر ت درباره آینده امپراتوری ایران پس از کشته شدن کمبوجیه

"باید امور حکومت را به ملت ایران واگذار کنید چون من عقیده دارم که نباید فقط یک نفر را از بین خودمان به عنوان پادشاه برگزینیم این کار نه خوب است و نه مفید.

شما می دانید که گستاخی جاهلانه کمبوجیه به چه درجه از افراط رسید وجسارت و گستاخی آن مغ را هم آزمایش کردید. در سلطنتی که هوی و هوس اشخاص از پس دادن حساب کاملا معاف است چگونه ممکن است نظم بوجود آید. این قدرت با تقواترین مردمی که به آن دست یابند نقشهای غیر عادی الهام می کند. کبر و غرور در وجود نسل موجود قهرا افزایش می یابد و ریشه حسادت از آغار تولد در وجود انسان می روید.

این دو عیب بشر را به صورت موجودی غیر انسانی در میاورد. مردم سرشار از کبر و غرور نیمی از جنایات و مردم سرشار از حسادت نیم دیگر را مرتکب می شوند. خواهید گفت که این فرمانروای مطلق که همه چیز دارد چگونه ممکن است حسادت برد؟ اما برعکس حسادت با استبداد آمیخته است و بر ضد مردم به کار می افتد.

فرمانروادی مستبد حتی نسبت به طول عمر مردم نیکو به آنها حسادت می کند و دوست ندارند در شهر او غیر از مردمان شرور کس دیگری هم وجود داشته باشد ..

من هیونانه پیشنها دمی کنم که سلطنت فردی را ترک گوییم و حکومت ملی برقرار سازید."


۴ نظر:

Unknown گفت...

اصلاً نمی تونم این مسائل مربوط به قدرت رو بفهمم. خیلی عجیب و غریبه. هرچند مامان آیدا میگه اصلاً عجیب نیست.

Unknown گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
سندباد گفت...

خیلی جالب بودا
یعنی آدم حسودیش می شه که اجداد ما تو فلان صد سال و بهمان هزار سال پیش اینقده عقل و شعور داشتن...
پ. ن. : ینی خیلی دوستت دارم با اون راهنمایی ها . رفتم درستش کردم وبلاگه رو
مرسی بازم
بیشتر به خاطر این که زحمت کشیدی و دوجا برام پیام گذاشتی برای راهنمایی

darmangah گفت...

زیبا بود، امیدوارم روزی برسد که شعر گفتن یا دادن القاب زیبا به رهبران کشور عملی‌ مجرمانه تلقی‌ شده و مجازات سنگین داشته باشد

اينستاگرام gisoshirazi

مدتها بود اينجا نيامده بودم فقط خواستم بگم زنده و سالم هستم و هر روز در اينستاگرام مي نويسم تشريف بياوريد اون ور منم تلاش مي كنم كه ...