اصطلاح شیرازی
من نون می خوام و گوشت تو برو ..تو بفروش
موارد استفاده: در دعواهای زن و شوهری و طبعا زن خطاب به شوهر
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
اينستاگرام gisoshirazi
مدتها بود اينجا نيامده بودم فقط خواستم بگم زنده و سالم هستم و هر روز در اينستاگرام مي نويسم تشريف بياوريد اون ور منم تلاش مي كنم كه ...
-
چهل عدد مقدسی در اساطیر ایران است. اهورمزدا آسمان را در 40 روز می سازد. چهل تعداد روزهای ناپدیدی هفت ستاره خوشه پروین است. در بابل بر یکدور...
-
مرد جوانی در زد گفت اردکشون اومده داخل حیاط ما،داشتم دنبال اردک می گشتم یک پسره را به جای اردکه پیدا کردم که تا منو دید پا گذاشت به فرار ...
-
تولدم مبارک
۱۴ نظر:
این یکی بی تربیتی تره ولی خیلی حال میده:)
هم... بده هم کالا، دو قورت و نیمه بالا
موارد استفاده:همون دعواهای زن و شوهری اما با محوریت جهیزیه!
shomaa khodesho naaraahat nakon
dalilesh belakhare kashf mishe
dige az mo'ammaahaaye zhenetic sakht tar nis ke !
یعنی عشق میکنما با این اصالتت
يعني يا ننويس يا بالاخره يك راهنمايي .. من كه نفهميدم..
اون زهرا هم كه نوشت بازم معلوم نشد هم بوس بده هم كالا،دو قورت و نيمه بالا
این سه نقطه حال من رو گرفت :(
خواهشا یا ننویسید یا اگه می نویسید کامل بنویسید. یک ساعت گوگل کردم که ببینم به جای سه نقطه چی می تونه باشه به جایی نرسیدم. الان تبدیل شده یه معمای حل نشده برام.
حداقل خودتون نمی خواید کامل بنویسید یه لینک به جایی که مرجع هست و کامل نوشته بدید.
باز ضرب المثلی که زهرا گفت معروف تره و قبلا شنیده بودم
ای بابا..ای کیو ها به جای سه نقطه ک و ن بگذارید
به جون خودوم من هفت جد و آبادوم شیرازیه آم ای بگی یکی از اینار تو عومروم شونوفته باشم...یعنی چرو؟
مامان شنتیا این ضرب المثلهای که می نویسم از مادرِ مادربزرگم وقتی زنده بود شنیدم و یادداشت کردم.
مدتهاست که این جملات از بین رفتن و من برای زنده کردنشون دوباره می نویسمشون
البته قبلا هم گفتم که ما قصردشتی هستیم اما حتی در انجا هم این اصطلاحات در حال مرگن
اگه تو هم چیزی از این فرهنگی قدیمی می دونی برام بفرست
گیس طلای عزیزم
تو یکی از بهترین دوست های عزیز مجازی من هستی که برات احترام خیلی زیادی قائلم و از اینکه می یام و وبلاگتو می خونم بسیار لذت می برم و باعث افتخارمه. و هیچوقت نخواستم توهین کنم.
باور کن قصد جسارت نداشتم. راست گفتم که این اصطلاحاتو نشنیدم و دلیلش هم فقط همون به قول خودت مرگ اصطلاحات هست.
و چیزی که توی پست قبلم نوشتم فقط جنبه شوخی داشت. اما ظاهرا شوخی بی مزه ای بود که باعث سوء تعبیر شد.
من باز هم معذرت خواهی می کنم و برای جبران حاضرم هر طوری که بخوای معذرت خواهی کنم.
و یه چیز دیگه هم که به اون دوست محترم که فکر می کنم اسمش افشین هست بگم اینه که سعی کنیم عادت توهین کردن به افراد رو کنار بزاریم و بدونیم که هر کس از هر دین و فرقه و نسل و سرزمین در نهایت یک انسان هست که روح متعال پروردگارش در وجودش قرار داره.
گیس طلای عزیز یا من یا هر کس دیگه اهل هر جا که باشیم ولو دور افتاده ترین روستاها در وهله اول انسان هستیم و در مرحله بعد یک ایرانی. و هر کدام در خور محل سکونت خودمون دارای فرهنگ -لهجه-پوشش- عقاید و بقیه مسائل خاص خودمون هستیم. اما فردی متعال تره که ریشه اش همچنان با تارهایی ولو نازک در خاک زادگاهش فرو رفته باشه. و الا قطع ریشه به راحتی یک اشارست.
دچار عذاب وجدان شدم
البته اعتبار اهل شیراز را نباید زیر سووال برد ولی کرمونیا در بی تربیتی و فحش دگه چیزین
گیس طلا جان این طریق حرف زدن راحت، فرهنگیست نشان بسیار زیبایی از آزادی بیان و راحتی اندیشیدن و در واقع بیشتر طبیعی بودن و کمتر مدرن شدن جوامعی که به این سبک ها حرف می زنند یا می زدند. شما گفتی شیرازی ها و دوستی گفته کرمانی ها و من هم که از مازندران و زبان تهرانی های قدیمی خبر دارم، میگم که مازندرانی ها و تهرانی ها هم ضرب المثل های اینچنینی که کلماتی که امروز نشان از بی ادبی دارند، کم نداشته یا ندارند. امروزی تر ها به دلیل مدرن شدن کمتر از این جملات استفاده می کنند و این به دلیل نابود شدن فرهنگی باعث تاسف خواهد بود مگر اینکه کسانی این فرهنگ های قدیمی رو برای تاریخ و مطالعات بوم شناسی و فرهنگی ثبت کنند.
در تحقیق یکی از خانم دکترهای جامعه ی شناس ایرانی که خارج از ایران دکتراشون رو گرفتند، بسیار ساده و گویا نشون می دهد که افراد(در این تحقیق خاص، زنان مدرن تر اولیه) برای اینکه بتونند جایگاه خودشون رو در جامعه ی مدرن باز کنند و به این مدرنیته راه پیدا کنند، دائما از لغات به قول ما امروزی ها رکیک و رک فاصله گرفتند، یا حذف یا در صورت نیاز لغاتی شیک تر و مودب تر را به کار بردند، مثلا در همین لغتی که شما به جاش ... گذاشتی لغت "باسن" را باب کردند و بسیاری لغات دیگر و این یکی از کارهایی بود که کردند تا به این سبک ها، نشون دادند که ما با زن های سنتی که جاشون توو خونه هست فرق داریم و در جامعه حق حضور داریم.
این بحث طولانی و جالبی است.
به هر حال مرسی برای اینکه سهم کوچولویی در ثبت فرهنگ فولکوریک شیرازی داری عزیزم.
با احترام
کامل می کنم
تو برو کونتو بفروش
امضا
یک شیرازی
ارسال یک نظر