۲۲ مرداد ۱۳۸۹

این بحث کاملا غیر علمی است و هیچ پایه و اساسی جز حدس و گمان ندارد

در طی زندگی چهل ساله ام متوجه شدم که EQ یا همان "هوش هیجانی" در زنان اندکی بیشتر ازمردان است. این موضوع به IQ ارتباطی ندارد. من مردان باهوش زیادی می شناسم که توانایی حدس زدن عواطف دیگران از روی میمیک چهره را ندارند و یا توانایی تشخیص روابط بین افراد وانتخاب موقعیت های مناسب برای ابراز عقاید و حتی توانایی پنهان کردن بعضی اطلاعات در زمان مقتضی را ندارند.

و به همین دلیل مردان زیادی را می شناسم که IQ بالای ندارند اما به دلیل این هوشِ-- من نامش را میگذارم- زنانه شان، به راحتی دوستیم را سالهاست که به انان ادامه دادم. مردانی که زنان با صفاتی چون " با شعور"" با جنبه"و"اجتماعی" از آنان نام می برند.

زنان ، نسبت به مردان با سرعت بیشتری اشاره های یکدیگر را درک میکنند. متوجه وضعیت موجود هستند و حتی قبل از آغاز صحبت می فهمند که دوستند یا دشمن که نزدیکند یا دور. به همین علت محتاطند در کلمات و رفتارشان.

من همیشه برای مردان دسته اول ناراحت می شوم که نمی فهمند چرا رابطه حذف می شوند، چرا کسی به آنان گوش نمی دهد و چرا از او دور می شوند.

پیش آمده که سعی کردم برایشان توضیح دهم که چرا "همون اول کار ، حذف شدن "و عموما فایده ای نداشته.

وقتی به آنها بگویی که این حرف، این حرکت، این رفتار، دختر را آزار داده است میگویند: چیز مهمی که نبود؟ دروغ که نه گفتم...مگه چه اشکالی داشت؟

که حقیقتا راست می گویند اما ...مهم است

این هوش یا وجود دارد یا ندارد....خلاص

۲۵ نظر:

دیلماج بانو گفت...

باهات کاملا موافقم. مردای کمی رو میشناسم که می تونن احساسات زنان رو حدس بزنن و هر وقت که ناراحتی زنی رو در این مورد می بینن اهمیتی نمی دن و فکر می کنن که انتظار زیادی ازش دارن. شاید حق دارن اما این طبیعت جنس زن هست که دوست نداره همه چیز رو به زبون بیاره و انتظار داره کسی که بهش اهمیت میده برخی خواسته هاش رو درک کنه .
به شخصه گاهی خیلی از این موضوع ناراحت میشم و بی تفاوتی طرفم زمانی که این ناراحتی رو ابراز می کنم هم بیشتر اذیتم می کنه

ناشناس گفت...

کاملن درسته، با دو تا وصله
اولن من نمی دونم چرا زنا نمی فهمن قرار نیست مردا در حال درک اونا باشن! مضحکه اگر چنین فکری باشه. متاسفانه داره مد می شه این قضیه که کار مرد ناز کشیدنه و این واقعن توهین به زنه. گر چه انگار خودشون این جور توهین رو دوست دارن، چون حال می ده!!!

دومن ای کیویی که شما می گین ای کیو در رابطه با جنس مخالفه، نه کلن.

سومن کاملن درسته. خود من از این ای کیو کم دارم، هر چند آی کیوم بد نیست!!! راهی هست درست شم؟!

الا گفت...

درست است گیس طلا جان. در روانشناسی هم به آن می گویند intuition.
و این حس در زنها قوی تر است. حالا چرا خیلی برایش دلایل بیولوزی و طبیعی و غیره نام میبرند. ولی کلا میخواستم بگویم غیر علمی نیست .
در موردش تحقیقات هم شده و هم میشود.
الا

ناشناس گفت...

فكر نمي كنم EQ ربطي به حس زنانگي ربطي داشته باشه
مرد ، مرد هست و زن هم زن
چرا مي خواهيد حس اين دو نوع جنس را با هم قاطي كنيد

زهرا گفت...

ای بابا کی گفته غیر علمی است.حالا اگه مردا یه حس برتر مث این داشتن کلی تو بوق و کرنا میکردن.کاملا درسته و بهشم افتخار می کنیم!نمیخام اینجا از اون جنگای جنسیتی مسخره راه بندازم ولی کلی از حسها هست که مردا هم دارن اما اسمشو برای خودشون عوض میکنن مثلا حسادت زنونه رو برای خودشون میگن رقابت یا خیلی چیزای دیگه اما این یکی منحصر به فرده!

زهره گفت...

حرفت درسته والبته منشاش اصلن طبیعی نیست، زنها به خاطر موقعیت متزلزل دائمی ای که باهاش مواجهن، و به خاطر نقش هماهنگ کننده و حمایت کننده ای که همیشه چه در خونه و چه در محل کار، اغلب دارن، ناخودآگاه این ویژگی شون تقویت می شه.
این شرایط و این تمایز گذاری ها طبیعی نیست و و قابل تغییره ...

ناشناس گفت...

من که کاملن در این مقوله درک طرفین از هم امیدم رو از دست دادم،فک نمی کنم امیدی باشه .


باران

parvaneh گفت...

مسائل اجتماعی باعث شده که زنان شاخک های حساس داشته باشند.
لینک می دم.

حواس پرت گفت...

من به عنوان یکی از مردان دسته ی اول که خرفهم شده است و اگر خداقبول کند کم کم دارد به افتخار ورود به جرگه ی دسته ی دومی ها نائل می شود با شما موافقم.
به نظر من زنان علی رغم ظاهر لطیفشان، دنیای بی رحمی دارند! و تنها با یک سلاح می شود از ضربه های آنان مصون ماند! "علاقه"

الا گفت...

مسائل و شرایط اجتماعی این حساسیت را تیز تر می کنند . ولی تا آنجایی که من بطور پراکنده در مقالاتی که خوانده ام و بحث هایی که در تلویزیون هلند در مورد آن شنیده ام فا کتور های طبیعی و بیولوزی هم نقش مهمی دارند. چنانچه گفته میشود " زنها" حس شهودی قوی تری دارند. و هیچوقت ازاین زنها در مورد موقعیت اجتماعی یا شرایط خاص زندگیشان صحبت نمی شود. مسلم است که شرایط خاص آن را قوی تر میکند. اما من هم با نظر هوش خاص که بطور طبیعی در زنان قوی تر است موافقم.

مریم گفت...

گیس طلا جونم من تا حالا به جز یک مورد خواننده خاموش بودم ولی الان دیگه نتونستم چیزی نگم

درمورد اون قضیه که زنا احساسات رو بهتر میفهمنن منم بهم ثابت شده من خودم به شخصه کوچکترین حس طرف مقابلم رو درک میکنم ولی وقتی به شوهرم میگم بهم میگه تو خیلی سخت گیری واون این منظور رو نداشت ولی...

ناشناس گفت...

بحث علمیشو نمی دونم ولی بطور تجربی دیده ام که خانواده و مادر و خواهر در آن نقش زیادی دارن. مردانی که از بچگی روابط صمیمانه ای با خواهر و مادر دارن و پدر رابطه بهتری میتونن با جنس مخالف برقرار کنن و اونو بهتر درک می کنن. این روزها حتی بحث پرورش هوش IQ از بچگی است. EQ که روابط توش نقش زیادی دارن بنظر میاد در هر سنی قابل پیشرفت باشه. انسان در هیچ سنی متوقف نمیشه و تا آخرین لحظه حیات میتونه تغییر کنه و عوض بشه.
حالا خ.دمونیم گیس طلا جون از دست کی اینقدر عصبانی هستی که معتقدی آدم بشو نیست؟(ببخشید که لفظ بی ادبی رایجشو بکار بردم. :-) )

ناشناس گفت...

گیس طلا جون لطفا تو خط سوم پست قبلی "وپدر" رو حذف کن. اشتباهی از یک جمله جا مونده. کاش میشد ادیت کرد...

ناشناس گفت...

سلام،
بله، حق با شماست یک سری تکنیکها برای ارتباط با خانم ها لازم هست که اقایان باید یاد بگیرند.
یکی اینکه مثلا به حرف خانم ها گوش بدهند و راه حل نشان ندهند
میشه حالا شما چند مورد دیگه را که فکر میکنید خیلی مهم باشه را در یک پست جداگانه بیان کنید
آهان: یکی دیگه الان یادم امد : هیچ وقت جلو یک زن نباید از یک خانم دیگه تعریف کرد
خوب بقیه را شما بگو لطفا
با تشکر
خاهشا یادتون نره ها.........

b-m گفت...

تجربه
مهم ترین عامل تاثیر گذار توی eq فکر می کنم باشه ، و البته دقت در به کار گیری تجربه ها

sandbaad گفت...

raas migi khaanoom jaan
haalaa migi paaye elmi nadaare vali be dalile hamoon EQ ke gofti , dorost gofti in mataalebo
baa jomleye aakere B_M jaan movaafegham

Sinjim گفت...

Taqriban movafegham. Lamasabha aksaran hamintorand

اميد گفت...

قبوله !

اما يادمون باشه كه EQ اكتسابيه!
مرداي ايروني نمونه دارن كه ازش ياد بگيرن!
اينجا هر چه نافهمتر مورد قبولتر :D

دارا گفت...

منم وجه علمی موضوع رو نمی دونم اما خب شاهد این موضوع هم در پیرامون خودم نبودم. در واقع چون مجردم و با اناث هم ارتباطی ندارم هضم نمیکنم.
اما اینو در مقالات مختلف همینطور کتابهای رومن رولان زیاد برخوردم و فکر میکنم آقایونی که در همسران یا پارتنر خودشون در جستجوی مادرشون هستند به این عارضه مبتلا هستند.
نوعی تمنای محبت بدون اینکه به اشارات پارتنر و علائم محیطی یک ارتباط توجه کافی کنند.
اما نامردیه اگه بگین IQ آقایون نسبت به خانم ها پایینه. مرتبط با نوع طبقه اجتماعی، تحصیلی و حتی میتونم بگم جغرافیایی، میزان این فاکتور میتونه متفاوت باشه.

دارا گفت...

*REVISED*

البته منظور از IQ در یادداشتم EQ بود.
هوش هیجانی یک لحظه بر من غالب شد بهره هوشی رو کاهش داد !!!

پری گفت...

علت این داستان هورمونال هم هست
گیسو جان

محمد گفت...

من فکر می کنم کلا از بنیان EQ ندارم. ولی خوب چون از اولش همینجوری بودم و هستم، دخترا هم فهمیدن که منظورم کجا چیه و کمتر از دستم ناراحت می شن مگه اینکه بخوان دنبال بهونه واسه ناراحت شدن باشند.

tara گفت...

سلام خانم گیس طلا
این بحثی که گفتی چندان هم غیر علمی نیست
این کتاب رو ممکنه دیده باشی
http://www.amazon.com/Emotional-Intelligence-Matter-More-Than/dp/0553375067

البته تجربه شخصی من زنها و مردهایی روهم داره که صرف غرور از داشتن یک IQ بالا حالا به هر دلیلی مثل درس خوندن تو یک دانشگاه خوب و یا داشتن شغل خوب باعث میشه که هوش اجتماعی براشون مفهوم خاصی نداشته باشه .
در ضمن ممنون از همه پست های خوب و باحالی که می نویسی

ناشناس گفت...

اگر عقیده، حرف، یا عمل طرف مقابل را قبول نداشته باشیم، و ای کیو هم داشته باشیم یعنی بفهمیم ممکن است از نظر ما خوشحال نشود، آن وقت یعنی محافظه کار تر برخورد خواهیم کرد؟؟ و خود واقعی مان را کمی مخفی می کنیم؟؟؟

سوال است برایم.

چون من

گیس طلا گفت...

این یه بحث دیگه است ناشناس عزیز
اما ایا واقعا طرف مقابل نظر شما را پرسیده است؟
معمولا ادمها از انتقاد خوششان نمی اید و گارد دفاعی می گیرند. حالا اگر این انتقاد خیلی ضروری است باید با مهارت های خاصی بیان شود که موثر باشد ولی ازار دهنده نباشد. خیلی با احتیاط حمل شود. شکستنی است روح انسان

اينستاگرام gisoshirazi

مدتها بود اينجا نيامده بودم فقط خواستم بگم زنده و سالم هستم و هر روز در اينستاگرام مي نويسم تشريف بياوريد اون ور منم تلاش مي كنم كه ...