۷ اردیبهشت ۱۳۸۸

می گویند به یک معجزه بیشتر شبیه است


آن زمان که در اروپا از این موزه به اون موزه می دویدم و به دنبال دیدن آثار باستانی وهنری بودم. مدام دچار احساس سرخوردگی می شدم. سالها چیزی را در ذهنت تخیل کرده بودی وزمانی که با واقعیت روبرو می شدی بسیار ساده تر از تصورت بود....
هیچوقت احساس سرخوردگی ام را جلوی تابلو مو نا لیزا فراموش نمی کنم. زمانی که نفس زنان راهرو ها را پشت سر میگذاشتم تا به او برسم و دیدمش، بسیار کوچک و دور ...و انبوه توریستها که دوره اش کرده بودند در یک راهرو باریک.
اما دربین آن همه تلخکامی ها یکی بود که همه را جبران کرد:
در فلورا نس بودم و باز هم با ضربان قلب گالری ها را رد می کردم تا به او برسم. از درگاهی رد شدم و چرخیدم
در دو طرف تالار مجسمه های ناتمام میکل آ نژ بود که ضربه های اسکنه او هنوز بر آن بود(باور می کنید ضربه های اسکنه میکل آ نژ؟) مردمی که در سنگهای بزرگ مرمر گیر کرده بودند و تا پایان دنیا راه نجاتی برایشان نبود که دیگر میکل ا نژی نیست....
دستهای مریم که کامل شد بود و سنگینی جسد مسیح را بر رویش می شد حس کرد، موسی که از درون سنگ با درد به بیرون چرخیده بود و...
در آن انتها دا وود...
روبرویم ایستاده بود.انگار که مشتی بر سینه ام خورد. بالا بلند با همان نگاه که خشمی ترسناک در آن می جوشید...عجیب نبود اگر لحظه ای دیگر او –داو ود- فلا خن را به سوی من – جا لوت- پرتاب کند .
می دانستم چند برابر اندازه عادی است اما انتظار این همه عظمت را نداشتم
دستهایش وچه دستهایی...
می گویند که دستهای میکل ا نژاست... تا مدتها نمی توانستم به او نزدیک شوم ...به تدریج و بااحتیاط در نزدیکی اش روی نیمکتی نشستم تا بتوانم این همه را در ذهنم جا بدهم
و به انگشت های پایش نگاه می کردم و عصبیتی که آنها را در هم می فشرد و زمان در انتظار حرکت داوود متوقف می شد
هیچوقت نتوانستم نبوغ را درک کنم....

۱۲ نظر:

glamour گفت...

موزه ی لندن هم اومدی گیس طلا؟ اگه نه که توصیه میکنم بیا اینجا رو هم ببین اتفاقا تا دو ماه دیگه هم توی موزه ی بریتش در مورد ایران و شاه عباس و غیره گذاشتن! این هم لینکش http://www.britishmuseum.org/whats_on/all_current_exhibitions/shah_abbas/related_galleries_and_displays.aspx

راستی الان فهمیدم که تاریخ خوندی : دی

زهره گفت...

وااااااااای
تمام تنم لرزید!
چه خوب توصیفش کردی........

ناشناس گفت...

Be nazar man noboogh tavanai baraye bayane wagheiyatist ke penhan ast va baraye her mokhtabi ghabele hess nist.Yek honarmande banoboogh ba honarash mitavanad mokhatab ra be jostejoo,taffakor,ja kashf va shohoud wadarad.Va bedin tartib wagheiyat penhan ra bayan konad.

ناشناس گفت...

من چیزای ریز روم تاثیر می ذاره

Mahtab گفت...

kheili hal mikonam ba in webloget

لي لي گفت...

من علاوه بر مجسمه هاي ميكل آنژ طراحي هاي باشكوهش را نيز دوست دارم. خيلي دوست دارم كه اين تجربه ي تو را تجربه كنم.

پرند گفت...

وااااااااااااااااای
تمام لحظاتی که با شور و اشتیاق کتاب رنج و سرمستی رو می خوندم و میکل آنژ رو می ستودم جلو چشمم اومد
ممنووووووووووون
نوش جونت

ناشناس گفت...

دعوت به مراسم روز جهاني كارگر

كارگران ! براي دفاع از حقوق انساني خود و برخورداري از يك زندگي بهتر، دوشادوش هم در مراسم روز جهاني كارگر شركت كنيم .

تاريخ : روز جمعه 11 ارديبهشت ماه 88 – ساعت : 17

مكان : تهران خيابان كارگر ،داخل پارك لاله – ميدان آب نما





اول ماه مه- ۱۱ اردیبهشت – روز جهانی کارگرگرامي باد!



ما کارگران ایران، امروز یک پارچه و متحد، مطالبات زیر را به عنوان حداقل خواسته های خود فریاد می زنیم و خواهان تحقق فوری این مطالبات هستیم:

۱- تأ مین امنیت شغلی برای همه کارگران و لغو قراردادهای موقت و سفید امضا و برچیده شدن فرم های جدید قرارداد کار.

۲- حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار، خط مرگ تدریجی است! حداقل دستمزد کارگران باید توسط نمایندگان واقعی و تشکل های مستقل کارگری تعیین گردد.

۳- برپایی تشکل مستقل کارگری، اعتصاب و اعتراض و تجمع حق مسلم ماست!

۴ - دستمزدهای معوقه باید بدون عذرو بهانه پرداخت گردد!

۵- اخراج و بیکارسازی کارگران باید متوقف گردد!

۶ - حقوق زنان و مردان درتمامی شئون اقتصادی – اجتماعی باید برابرباشد.

۷- بازنشستگان باید ازیک زندگی مرفه و بدون دغدغه اقتصادی برخوردارشوند.

۸ -کارگران با معلمان ( کارگران فکری) ، پرستاران وسایراقشارزحمت کش جامعه متحدند و ازمبارزات آنان پشتیبانی می کنند.

۹ - ازاعتراضات و خواسته های کارگران فصلی و ساختمانی قاطعانه پشتیبانی می کنیم.

۱۰-کارکودکان غیرانسانی و استثمارگرانه است. ما با فعالین لغو کارکودک هم سنگرهستیم.

۱۱- منصوراسانلو، ابراهیم مددی و دیگرکارگران زندانی باید بدون قید و شرط آزاد گردند و تعقیب های قضایی علیه دیگرکارگران باید فوراً پایان پذیرد.

۱۲- ما خود را متحد با جنبش های اجتماعی دیگرمانند دانشجویان و زنان می دانیم.

۱۳- ما ازکارگران مهاجرمانند کارگران افغانی ، به عنوان بخشی ازهم طبقه ای های خود ، قاطعانه پشتیبانی می کنیم.

۱۴- ضمن تشکرازحمایت های جهانی ازکارگران ایران، ما کارگران ایران، خود را متحد با دیگرکارگران جهان می دانیم.

۱۵- اول ماه مه، باید تعطیل رسمی گردد و هرگونه ممنوعیت و محدودیت برگزاری مراسم این روزملغی گردد.



زنده باد همبستگی بین المللی طبقه کارگر !

۱ مه ٢٠٠۹ - ۱۱ اردیبهشت ۱۳٨٨



کمیته برگزاری مراسم اول ماه مه:

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه/ سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه/ اتحادیه آزاد کارگران ایران/ هیأت مؤسس بازگشایی کارگران نقاش و تزیئنات ساختمان/ کانون مدافعان حقوق کارگر

شورای همکاری فعالین و تشکل های کارگری :

کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل های آزاد کارگری/ کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری/ شورای زنان/ جمعی از فعالین کارگریreh

آرام گفت...

چه زیبا احساست رو القا کردی به من ... یه حالی شدم ... انگار خودم حسش کردم ... تو معرکه ای هنرمند .... دوستت دارم .

ارماییل گفت...

زیبایی ترسناک نیست گیس طلا؟ برای من خیلی اوقات اینجوره .

پانی گفت...

خیر تاریخ نخوانده ای
حدس من این است: لیسانس گرافیک فوق لیسانس پژوهش هنر و دکترا یا گرافیک یا پژوهش هنر

ملي گفت...

گيس طلا چند ميدي لو ندم چي خوندي؟

اينستاگرام gisoshirazi

مدتها بود اينجا نيامده بودم فقط خواستم بگم زنده و سالم هستم و هر روز در اينستاگرام مي نويسم تشريف بياوريد اون ور منم تلاش مي كنم كه ...