۷ اردیبهشت ۱۳۸۹

The reader

چند سال پیش بود که فرهنگسرا یه سری کتاب خریده بود چند تا اوردم خونه و بین اونا "کتابخوان" را خوندم. تا یه مدتی حالم بد بود انقدر که برای نرگس و پریسا داستان را تعریف کردم و تا مدتها تصاویر رنج آور کتاب از ذهنم بیرون نمی رفت..
سال پیش وقتی فهمیدم که این فیلمی که همه دارن در موردش حرف میزنن از روی همون کتابه تصمیم گرفتم هیچوقت این فیلمو نبینم. ضمن اینکه من از اون دسته آدما هستم که همیشه کتاب را به فیلم اقتباسی اش ترجیح دادم.
دیشب توی هارد اکسترنال اسم فیلم را دیدم و فقط از سر یک کنجکاوی اروتیک روی آن کلیک کردم و ...
حالا من مجبورم نظرم را عوض کنم : بعضی از فیلمهای اقتباسی به پای کتابش می رسن
و این زن ...
بابک احمدی از قول برسون بحثی داره توی کتاب" باد هرکجا می خواهد می وزد" که: نمی شه یه بازیگر یک جا "حضرت موسی" باشه یه جا "سزار" و جای دیگه "ناپلئون" چون ما همیشه به خاطر داریم که این الان" بازیگر- موسی" است و نمی تونم فراموشش کنیم یا دربست بپذیریمش..
ولی برای من که سالهاست به بازیگر حرفه ای عادت کرده ام و هیچوقت نام نقش آلن دولن در فیلمهایش را به یاد ندارم و فقط نگاه و لبخندش را می بینم. مثل همان موقع که مارلون براندو را می بینم نه "در بارانداز" را ، این تفکر برسون که بازیگری که تنها باید "یکبار" بازی کند تا "دیگری "را تداعی نکند برایم دور از ذهن است.
حالا جریان این بود که من در تمام مدتی که فیلم را می دیدم" کیت وینسلت" را فراموش کرده بودم چون در سراسر فیلم او "هانا اشمیت" بود.

۱۴ نظر:

دارا گفت...

دقیقا همینطوره
ولی متاسفانه اکثر بازیگرهای سینمای وطنی خودشونو تکرار میکنند و شاید این دلیل نظر آقای احمدی بوده.
واسه همین یکی از فاکتورهای فیلم موفق، بازیگری و بازیگردانی موفق اونه.

Franny گفت...

یکی از بهترین فیلم هایی که امسال دیدم. نمی دونستم کتاب هم داره. به هر حال مدت هاست می خوام دوباره ببینمش و می ترسم!

مژگان گفت...

من هم نمیدونستم کتاب داره این فیلم. من پارسال فیلم رو دیدم و دیدم و دیدم. هر بار به اندازه دفعه قبل و یا شاید بیشتر لذت بردم. کتابش رو هم گیر میارم و می خونم.
بعضیها هیچوقت تو نقششون تکرار نمیشن و هالیوودیها از این دست هنرپیشه ها زیاد دارند.

حواس پرت گفت...

من که تو عمرم اینقدر نسبت به کسی حسودی نکرده بودم که نسبت به پسرک تو این فیلم کردم!
من 2تا فیلم دیگه رو هم پیشنهاد می کنم که بی ارتباط به مضمون این فیلم نمیتونه باشه:
The live of Others
The Schindler's list

حواس پرت گفت...

من که تو عمرم اینقدر نسبت به کسی حسودی نکرده بودم که نسبت به پسرک تو این فیلم کردم!
من 2تا فیلم دیگه رو هم پیشنهاد می کنم که بی ارتباط به مضمون این فیلم نمیتونه باشه:
The live of Others
The Schindler's list

آرزو گفت...

من كتابشو نخوندم اما پرواز كردم با فيلمش ! عجب هنري داره اين زن . تمام متي كه تو زندان داشت سعي مي كرد با سواد بشه منم درد مي كشيدم !! حتي شايد غرور عجيبشم توي پنهان كردن بي سواديش درك كردم ! شايد ...

اميد گفت...

revolutinary road رو هم كه مي ديدم همين حس رو داشتم.
كيت وينسلت بازي نمي كنه. يه جورايي زندگي مي كنه. كاش اين فيلمش رو هم ديده باشي.

Unknown گفت...

خوب بود

سندباد گفت...

جالب بود
اصن فک نمی کردم کتاب داشته باشه
در مورد فیلمای اقتباسی و بعضی از اقتباس های سینمایی که خوبن و ... باهاتون موافقم
من تاجایی که یادم میاد از عشق در زمان وبا ( فیلم اقتباسی ش ) خوشم اومده در کنار کتابش

كيقباد گفت...

بقول آقاي دارا قضيه ي بازيگران وطني كمي تا قسمتي فرق دارد تا بازيگران خارجي .
مثلا همين داريوش ارجمند كه ديگر تا خدا خدايي ميكند بايد مالك اشتر بماند .
البته انگار خودش و بعضي هاي ديگر هم خيلي بدشان نمي آيد كه بماند !

ناشناس گفت...

سلام گیس طلا

عجیبه که من هم دیشب این فیلم رو دیدم و تا ۱-۲ ساعت بعدش هم دربارش فکر می‌کردم. در ضمن هنوز هم باهات قهر هستم بخاطر اسم کتاب که قرار بود بگی !

بلوط

گیس طلا گفت...

اسم کدوم کتاب بلوط جان؟

sepideh گفت...

کتابخوانو نخوندم ولی این نظرو منم داشتم
ولی دختری با گوشواره ی مروارید یا پرنده ی خارزار یکم خوشبینم کرد!

مهندس بانو گفت...

این فیلم منو داغون کرد ... جدا جدا... شخصیت هانا رو تا چند مدت نمی تونستم هضم و درک کنم.

اينستاگرام gisoshirazi

مدتها بود اينجا نيامده بودم فقط خواستم بگم زنده و سالم هستم و هر روز در اينستاگرام مي نويسم تشريف بياوريد اون ور منم تلاش مي كنم كه ...