۱۱ خرداد ۱۳۸۹

مرگ نیکان

بعضی وقتا بعضی روزا به بعضی آدما که فکر می کنم می بینم که چطور میشه کسی روزهای زندگیشو، همین روزهایی که ما توش غر می زنیم و هدر می دیم را همین روزهایی که سرگرم بازی های زندگی می شیم ، اینقدر پر زندگی کنه
فریدون جنیدی یکی از این آدمها است
رفته بودم سخنرانی اش، عادتهاشو می شناسم .به جای تشکر همیشه می گوید "سپاسگزار"، دانشجوها را" فرزندان ایران زمین" صدا می زند و همیشه با آنان درباره"روح نیاکان" صحبت می کند. هیچوقت بابت تدریس یا سخنرانی پول یا هدیه نمی گیرد چون آن را "خویشکاری" خود می داند و نه وظیفه
پنجاه سال است درس می دهد و سی سال روی شاهنامه کار کرده است و مدام ترجیع بند سخنرانی هایش به فرزندان ایران زمین این است : شاهنامه بخوانید شاهنامه بخوانید شاهنامه بخوانید
و مسحور می کند همه را با کلماتش
آخر سخنرانی اش گفت چند بیتی از شاهنامه که با این روزهایمان می آید می خواند
چپ و راست هر سو بتابم همي سرا پاي گيتي نيابم همي
يكي بد كند نيك پيش آيدش جهان بنده و بخت خويش آيدش
يكي جز به نيكي زمين نسپرد همي از نژندي فرو پژمرد

این جملات فردوسی است بعد از آنکه سیاووش را سر بریدند

۲۱ نظر:

ناشناس گفت...

البته محال است که فریدون جنیدی نازنین بگوید سپاسگذارم، چون سپاسگزار درست است.

Pardis گفت...

Lezzat bordam. khoda hefzeshun kone. Gistela jan, Dr. Mir Jalaleddin Kazzazi ham sokhane shivayi daran. Man chand bar sokhanrani ishun raftam. az kalameshun dar goftar vaghean lezzat bordam. agar sokhanrani dashtan hatman boro.

مهدیه گفت...

سلام خانمی
وبلاگ قشنگتو می خونمو بهت خسته نباشید میگم.

ناشناس گفت...

خيلي بهم چسبيد و چقدر شعر بجايي خوندن...

ناشناس گفت...

به تازگی عرب ها یک نظر سنجی برای تغییر نام خلیج فارس با نام مجعول خلیج ع ر ب ی و پیشنهاد آن به گوگل راه اندازی کرده اند.
به لینک زیر بروید ودر این رای گیری شرکت کنید و به خلیج فارس رای دهی

http://www.persianorarabiangulf.com/

گفتم به دلیل اینکه وبلاگ شما بازدید کننده زیاد داره شاید دلتون بخواد لینک بدین تا افراد بیشتری در این رای گیری شرکت کنن.
می بینی چقدر پر روان این عربا ؟! همه چیزمونو گرفتن فقط مونده همین یکی ....اعصاب آدم خورد می شه .

ناشناس گفت...

محسور در زبان فارسی وجود نداره. محصور هست به معنی در بند. آنچه شما در تلاش برای نوشتنش هستید همانا مسحور هست.

ناشناس گفت...

چرا آی با کلاه برای حروفی که باید در اونها آی با کلاه استفاده شه استفاده نکردی عزیز ؟ غیر از یک مورد ( آیدش ) در تمام موارد الف های با کلاه به احترام فریدون جنیدی کلاه از سر برداشته اند ؟؟

آن یک مورد را هم که در شعر فردوسی است احتمالا از یک جا کپی پیست کرده ای انداخته ای آخر پست !!

دختر ! دقت کن ... ما دوسست داریم و منو ببخش که الان با موج " آزار املایی " کامنتای این پست همراهم ...
یه خورده خوشم میاد سر به سرت بذارم
:)

sherry گفت...

آخ که این دلم هرگاه نام سیاوش را می شنود چند باره و چندین باره پر از اندوه می شود برای این بی گناهترین انسان تاریخ! و جوان ایرانی. شاید برای بسیاری بی معنا باشد اما برای من نیست به راستی درد ستمی که بر بی گناهی سیاوش رفت از تاریخ ذهن هیچ آزاده ای رفتنی نیست. به همین دلیل به جد و شدت معتقدم مراسم عاشورا و تاسوا که به اسم امام سوم شیعیان معروف و ماندگار شده، مراسمیست ایرانی که برای سوگ سیاوش ایران هر ساله برگزار می شود و من تصور می کنم این تنها عزاداریست که سزاوار ماندگاری در تاریخ تا به ابد است اما به ای کاش روزی برسد که به مفهوم این سیاه پوشی پی برده شود که برای جلوگیری از ظلم و ستم به بی گناه جوانان است که اتفاقا امروزه بیش از همیشه این تعزیه های هزاران ساله مفهوم را به فراموشی سپرده و آزادگاه به بی گناه در ایران به تیغ ظلم می کشند.
گیس طلاجان ممنون برای اینکه این استاد گرانمایه رو معرفی کردی، نام این بزرگوار که آرزو می کنم عمرش دراز باد، را تا به حال نشنیده بودم.

زرافه خوش لباس گفت...

اين شعر آخر خيلي بهم چسبيد.
بايد بنويسيم بزنيم بالا سرمون.
من خيلي ناراحتم که مردم انقدر غر مي زنند...
راستي خيلي خوشحال شدم به من سر زدي...

میترا گفت...

عاشق این پستت بودم گیس طلا ! آخه خودم یه روزایی هم خوابه فردوسیمون بودم!

ستاره گفت...

یه کتاب دارم میخونم از این بزرگوار "زندگي و مهاجرت آريائيان بر پايه گفتارهاي ايراني" کتاب جالبیه برای شاهنامه دوستان، خیلی دوست دارم از نزدیک با این استاد آشنا بشم!

ناشناس گفت...

آخه گیس طلا خانم گل، از شما بعیده اینقد غلط املایی. شما که خودت دستی بر آتش داری دختر جان. مطمئمنم که حتما سهوی بوده. موفق باشی خانم گل

البرز گفت...

سلام گيس طلا
وبلاگتو از bbc ديدم.
صحبت از استرس پايان ترم بود.ميخواستم بينم آخرش چي شد

ساحل گفت...

روزتون مبارک خانومی...

سندباد گفت...

خیلی قشنگ بود
ممنون ما رو در خوشی ها و سرخوشی هاتون شریک می کنین
شاد و نیک و نیک فرجام باشی
بوس بوس

سندباد گفت...

خیلی قشنگ بود
ممنون ما رو در خوشی ها و سرخوشی هاتون شریک می کنین
شاد و نیک و نیک فرجام باشی
بوس بوس

ناشناس گفت...

ببخشید، ولی سپاسگزار با "ز" نه "ذ".

گیس طلا گفت...

باتشکر از تمامی معلمان محترم انشا و املاء
تصحیحات مورد نظر شما اعمال شد امیدوارم که مورد عنایت قرار گیرد:)

ناشناس گفت...

گیس طلا یه اسپیس هم بین "عادت " و "هاشو" بنداز ... "عادتهاشو" چیه دیگه ؟!!

دختر پاییز گفت...

اونقدردلم برای استاد تنگ شده که نمی دونی! شنیدم استاد آلمان بودند، اما گویا اومدن. عمرش دراز باشه به یاری یزدان... شاد باشی.

shabahang گفت...

چنینست کردار چرخ بلند

به دستی کلاه و به دیگر کمند

چو شادان نشیند کسی با کلاه

بخم کمندش رباید ز گاه

چرا مهر باید همی بر جهان

چو باید خرامید با همرهان

چو اندیشهٔ گنج گردد دراز

همی گشت باید سوی خاک باز

اگر چرخ را هست ازین آگهی

همانا که گشتست مغزش تهی

اينستاگرام gisoshirazi

مدتها بود اينجا نيامده بودم فقط خواستم بگم زنده و سالم هستم و هر روز در اينستاگرام مي نويسم تشريف بياوريد اون ور منم تلاش مي كنم كه ...