۱۹ آذر ۱۳۹۱

ما و مهمانان خود خوانده

در فیلم و کتاب سولاریس عده ی فضانورد به مجاورت سیاره ی می روند که دریایی عجیب دارد
این دریا می تواند گذشته آنان را زنده کند
همسر قهرمان که از بی اعتنایی او خودکشی کرده است در این سیاره وجود دارد و مرد را همچنان دوست دارد اما هیچ خاطره ی از خودکشی خود ندارد
بقیه فضانوردان نیز مهمانانی از خاطرات خود دارند که همگی به جز قهرمان کتاب آن را پنهان می کنند
و مثلا یکی از آنها کوتوله عقب مانده ای مهمانش ست
به نظرم چنین می رسد که در زندگی واقعی ما نیز همه کوتوله  عقب مانده ای در ذهنمان مهمان است که باید  او را در پستوی خانه پنهان کنیم و هنگام آمدن مهمان صدای ضبط را بلند کنیم که کسی خرناسه های  او را نشنود
خرناسه های کوتوله های ما متفاوت است
مثلا
کوتوله من همان خود سرزنشگری است که می گوید: تلاش نکن تو موفق نمی شی
کوتوله بیتا به آینده بدبین است و  همیشه توهمی از توطئه دارد
کوتوله رها  هر وقت که شاد است، احساس گناه در او ایجاد می کند که حق شادی نداری....
در آخر کتاب سولاریس،  قهرمان به زمین بازمی گردد و تجسم همسرش را در سولاریس باقی می گذارد
اما مرد با عشقی که در مدت حضورش در سولاریس به زن می دهد، سرانجام از احساس گناهش رهایی می یابد
همه اینها را گفتم که بگویم: کوتوله ها همیشه مهمان ما هستند
نیازی به خجالت کشیدن از آنها نیست
فقط باید در سولاریس رهایشان کنی
و به زمین باز گردی

۷ نظر:

الا گفت...

گیسو جون:
من دو عدد کوتوله دارم. این دوتا ضد هم صحبت میکنند. یکیشون میگه تو نابغه هستی . تو میتونستی بهترین بهترها بشی اما دیگران اجازه ندادند.
کوتوله دیگه میگه تو بزرگترین تنبل دنیا هستی و فقط دنبال راحترین و خوش ترین راهها هستی و همینم که داری از سرت زیاده.
من دائم وسط این دو تا کوتوله ایستاده ام تا ببینم کدومشون وچقدر وتا چه حد حق دارند.
و وقتیکه میبینم هر دو حق دارند زمانی است که گیج و منگ شدم و فقط به هر وسیله که شده جیغ جیغ و دعوا و نزاع این دو تا کوتوله را باید آرام کنم.
این سیاره که میگی بد نیست. نه برای حل قطعی منازعه کوتوله ها. شاید برای فرصت دادن به اون دو تا کوتوله و خودت که همه خلاص از دعواها خوشیهای خودشان را بکنند.و دست آخر برگردی به زمین و دوباره به قضاوت بنشینی که میزان حق هرکس چقر است.

سحر گفت...

مثل کوتوله ی من که میگه بخور بخور. رژیم فایده نداره. تو لاغر نمیشی!!

ناشناس گفت...

کوتوله ی دراز دارم
خاطراتش پر رنگه
از سفر به سیارش و از دور دیدنش خسته شدم.
امضا.من

ما کار و اندیشه گفت...

کوتوله من میگه تو میتونی، اما فقط هی میگه، کمتر عمل میکنه!

ناشناس گفت...

یکی دو تا هم نیستن که.... قد و نیم قد !!! :D

maahoor@hotmail.com گفت...

man ba koutuleh am yeki shodhe am chon nemibinamash:)

hamidreza گفت...

ei dad khanoom doctor.in kootooleha velkon nistan.ebraze hamdardi shadid ba sahar khanoom va raha khanoom ham darim.

اينستاگرام gisoshirazi

مدتها بود اينجا نيامده بودم فقط خواستم بگم زنده و سالم هستم و هر روز در اينستاگرام مي نويسم تشريف بياوريد اون ور منم تلاش مي كنم كه ...