۱۴ اسفند ۱۳۹۱

مرگ شیرین

امروز  برای بچه های انجمن شعر فرهنگسر از نظامی گفتم. از نبوغش در تمثیل و خمسه شکوهمندش

از هوش و غرورشیرین ...غروری که ترجیح می دهد  زنی باشد که در عدالت  پادشاهی  می کند تا معشوقه شاهزاده ای هزار سودا باشد و سرانجام تنها در کسوت یک ملکه تمام قد با خسرو ازدواج می کند. 

از خسرو که با خنجری در پهلو تشنه است اما شیرین را از خواب بیدار نمی کند که

دگر ره گفت با خاطر نهفته                 که هست این مهربان شبها نخفته 

آخر کار برایشان از مرگ شیرین گفتم  که  با آرایشی تمام و کمال، ظاهرا آماده برای ازدواج با قاتل خسرو، شیرویه،  به اتاقی که جسد خسرو در آن  است می رود و  و خنجر بر تن خود می زند.

و همان بخش را هم برایشان خواندم. خودم تا به حال این قسمت را نخوانده بودم . از همان بیتهای اول خطر را حس کردم. اشعار عمیق و تصویرها سرشار بود. به اینجا که رسیدم  دیگر نفسم بالا نیامد. 


جگرگاه ملک را مهر برداشت

ببوسید آن دهن کاو بر جگر داشت

بدان آیین که دید آن زخم را ریش

همانجا دشنه‌ای زد بر تن خویش

به خون گرم شست آن خوابگه را

جراحت تازه کرد اندام شه را

پس آورد آنگهی شه را در آغوش

لبش بر لب نهاد و دوش بر دوش

به نیروی بلند آواز برداشت

چنان کان قوم از آوازش خبر داشت

که جان با جان و تن و با تن به پیوست

تن از دوری و جان از داوری رست

به بزم خسرو آن شمع جهانتاب

مبارک باد شیرین را شکر خواب

به آمرزش رساد آن آشنائی

که چون اینجا رسد گوید دعائی

کالهی تازه دار این خاکدان را

بیامرز این دو یار مهربان را

زهی شیرین و شیرین مردن او

زهی جان دادن و جان بردن او






۵ نظر:

نسيم گفت...

سلام مجدد
ببخشيد كه اين نظر، ربطي به اين پست نداره. در واقع در خواست مجدد لينك اون فايل مديتيشنه. ظاهرا در خواستم رو نديدين چون هيچ پاسخي ندادين
ممنون ميشم

Gistela گفت...

سلام نسیم لینک را نگه نداشتم
با کلمات مدیتیشن و دانلود صوتی سرچ کنی بهش می رسی

مهران گفت...

چقدررر خوب بود

مرسیییییی

نسيم گفت...

ممنون:)

افسانه گفت...

سلام گیس طلا. مدت ها بود نخونده بودمت. اینقدر خوب می نویسی که هیچوقت نمیتونم خودمو راضی کنم فقط یکی دوتا شو بخونم. امیدوارم که همیشه به همون شادی باشی که سوت بزنی واسه تاکسی ها. و به همون سرزنده ای که سر کلاسات شاگردات رو سیراب کنی از چیزایی که باید بگی و باید بشنون. خوش باشی عزیز
(من دیگه خیلی کم می نویسم اما خوشحال میشم بهم سر بزنی و بخونیم!

اينستاگرام gisoshirazi

مدتها بود اينجا نيامده بودم فقط خواستم بگم زنده و سالم هستم و هر روز در اينستاگرام مي نويسم تشريف بياوريد اون ور منم تلاش مي كنم كه ...